zondag 11 maart 2012

3x3 Julia van Leeuwen, Uitgeverij


Wendy Panders 

- Richting/soort illustrator
Kinderboeken illustrator. Ook maakt ze illustraties voor volwassenen. Ze is Grafisch vormgever van (kinder)boeken en ander drukwerk. 

- Werkstijl
Ze werkt met pen, inkt, verf, krijt en de computer.

- Bekendste of mooiste werk
'Roodkapje was een toffe meid'. Dit kinderboek werd geĂ«xposeerd in het Rijksmuseum in Amsterdam. De illustraties in dit boeken spraken me erg aan. Ook werd er erg leuk verteld in het boek en in combinatie met de illustraties. Ze heeft een niet al te gedetailleerde teken stijl, ze tekent onrealistisch en ze maakt goed gebruik van kleur en patroon. Deze drie elementen spreken me erg aan. 

- Waarom heb ik deze illustrator gekozen?
Ik heb deze illustrator gekozen, omdat ik een paar maanden geleden in het Rijksmuseum in Amsterdam was en ik daar werk van haar zag. Er was namelijk een speciale expositie van de beste kinderboeken illustratoren, waar Wendy Panders dus bij zat. 






 Gemma Stekelenburg 

- Richting/soort illustrator
Illustrator/vormgeving voor informatief of educatief drukwerk.

'Het verspreiden van kennis is door de computer veel makkelijker geworden. Als illustrator, bioloog en liefhebber van wiskunde en informatica wil ik hier graag aan meewerken, door ingewikkelde onderwerpen uit te leggen in interactieve animaties, spelletjes te maken voor kinderen om vaardigheden, zoals taal en rekenen, te oefenen en afbeeldingen te ontwerpen die teksten verhelderen.
Soms voer ik opdrachten alleen uit. Dan zorg ik voor de illustraties, de tekst, de vormgeving, het geluid en het programmeren. Maar ik werk ook graag samen met tekstschrijvers, vormgevers en programmeurs aan grotere projecten, zoals bijvoorbeeld de website 10voorbiologie, of het lesprogramma over de celdeling, dat ik samen met studenten en medewerkers van de Wageningen Universiteit maakte.
Naast het computerwerk maak ik nog steeds met veel plezier illustraties voor boeken, voor tijdschriften, voor kranten, voor folders en voor andere reclameuitingen.' 
aldus Gemma Stekelenburg.

- Werkstijl
Ze werkt voornamelijk op de computer. 

- Bekendste of mooiste werk
Haar werk bij de uitgeverij ThiemeMeulenhoff of NijghVersluys. Ze illustreerd hier voor bekende informatieve boeken, zoals 'BioData'. 

- Waarom heb ik deze illustrator gekozen?
Ik zat thuis in mijn boekenkast te kijken, daar kwam in 'BioData' (een soort van Biologie Bijbel) tegen. Ik heb zo ontiegelijk vaak in dit boek gekeken tijdens mijn eindexamens en heb hier helemaal niet op de vele illustraties gelet. Ik keek er dus nog een keer in en het viel me op dat er veel leuke illustraties in zitten. Ik was benieuwd naar de illustrator hierachter, wat diegene nog meer voor werk had. Toen kwam ik uit bij Gemma Stekelenburg. 





















Interview Gemma Stekelenburg

Waarom heeft u gekozen voor deze richting (educatieve en informatieve) binnen de illustratie?
Na mijn opleiding aan de Rietveld lerarenopleiding, heb ik biologie gestudeerd.  Daarna heb ik mij vooral gericht op uitgevers van schoolboeken en wetenschappelijke boeken. Het is niet eenvoudig werk te vinden als illustrator. Het verschil tussen mij en andere illustratoren en illustrerende biologen is, dat ik twee opleidingen heb. Ik dacht dat ik daar de meeste kansen had. Maar ik vind het leuker om kinderboeken te illustreren. Aan de andere kant geeft het ook wel een goed gevoel als  mensen iets van je kunnen leren.
 Mijn vader was al bezig met computers.  Ik heb leren programmeren tijdens mijn biologiestudie. Mijn man had al heel snel een computer gekocht voor zijn dierenartspraktijk. (Hij moest zelf de software maken, want die was er nog niet). Ik had een computer tot mijn beschikking en heb veel kunnen oefenen met tekenprogramma's. Tijdens een opdracht voor de Wageningenuniversiteit kwam ik in aanraking met actionscript, de programmeertaal van flash. Ik heb veel tijd besteed aan het leren programmeren in actionscript. Ik maak momenteel lesprogramma's voor de basisschool met Flash. Dat vind ik ook erg leuk om te doen.

Welke illustrator is uw grote voorbeeld? en waarom?
Mijn grote voorbeeld was Rie Cramer. Ik vond haar plaatjes mooi.

Wat is uw werkwijze?
Meestal krijg ik een fotokopie van een illustratie of een foto die door iemand anders gemaakt is.. Daar staan dan wat aanwijzingen bij. Meestal zoek ik nog wat andere illustraties of foto's van hetzelfde onderwerp op internet.
Daarna teken ik op een tekentablet ongeveer de juiste vormen in Adobe Illustrator. Vaak vereenvoudig ik daarna de omtreklijnen, zodat het aantal raakpunten met raaklijnen niet te groot is.  Daarna komt het schuiven, toevoegen en weghalen van raakpunten en veranderen van raaklijntjes tot de vorm goed genoeg is. Meestal heb ik een palet met kleurstalen, die ik eerder gebruikt heb voor dezelfde opdrachtgever. Daar haal ik de kleuren uit. En soms voeg ik een kleur toe.

Waar moet een goede nieuwe illustrator volgens u aan voldoen?
Een goede illustrator moet goed kunnen tekenen en een goede smaak hebben. Dat is natuurlijk subjectief: als ik het lelijk vind, is het volgens mij geen goede illustratie.
Een illustratie heeft een doel. De tekening moet iets uitleggen of mooi of lollig zijn. Dat doel is belangrijker dan het ontwikkelen van een eigen stijl. Een goede nieuwe illustrator hoeft niet te vernieuwen. Een illustratie is geen wasmiddel. Hij moet vooral aandacht te besteden aan wat hij wil overbrengen met de illustratie.





















Gerard Leever

- Richting/soort illustrator
Stiptekenaar. 

- Werkstijl
Hij werkt voornamelijk met de potlood, verf en de computer.

- Bekendste of mooiste werk
Hij heeft meerdere bekende werken zoals de strips Suus & Sas, Oktoknopie, Junior Reporter en Felix Flux. Oktoknopie vind ik persoonlijk zijn mooiste werk, omdat deze jeugdsentimenten naar boven brengt! 

- Waarom heb ik deze illustrator gekozen?
Ik heb deze illustrator/striptekenaar gekozen, omdat ik vroeger zijn strips altijd las en ik deze altijd geweldig vond! In de Taptoe stond zijn strip 'Oktoknopie'. Ik las deze strips altijd met veel plezier!










Interview Uitgeverij Kluitman Alkmaar B.V.

Beste Julia,

Bedankt voor je mailtje. Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.

Hoe is jullie uitgeverij ontstaan?
Wij zijn in 1864 begonnen als drukkerij, waaruit de uitgeverij onstaan is. (zie website)

Hoeveel boeken geven jullie per jaar uit?

Op het moment geven wij ongeveer 55 boeken per jaar uit.

 Welk uitgegeven boek is het grootste succes geworden? En waarom was dat het grootste succes?
Wij zijn bekend door onze series. De meest succesvolle series zijn De Kameleon en de Kippenvelserie. De Kameleon is typisch Nederlands en de hoofdpersonen beleven avonturen die elke jongen zou kunnen meemaken. En de kippenvelserie was een van de eerste spannende series met een twist voor kinderen.

 Welk personeel hebben jullie in dienst?
Wij hebben redacteuren, marketing, productie, administratief en magazijnmensen in dienst

Hebben jullie illustratoren in dienst? Zo nee, zijn dit freelance-illustratoren die jullie inhuren, en waar halen jullie die dan vandaan?

Er zijn geen illustratoren in dienst. Zij werken free lance voor ons. Veel illustratoren hebben een eigen site en sturen die ter inzage naar ons toe. Als wij een nieuwe illustrator zoeken gaan we kijken welke illustrator het meest geschikt is voor het boek dat we willen uitgeven.

Hoe kan een auteur vast bij jullie uitgeverij komen?

Auteurs zijn ook niet in vaste dienst. Zij kunnen als ze dat willen bij verschillende uitgeverijen publiceren. Harmen van Straaten is een voorbeeld van illustrator/auteur.
Een auteur stuurt zijn manuscript naar de uitgeverij en als dat goed genoeg is, kunnen wij dat uitgeven.

Over welke capaciteiten moet een goede kinderboeken illustrator voldoen?

Wij willen graag illustratoren van wie het werk kinderen aanspreekt en daar selecteren wij op.

Hoe kom ik het beste aan een baan als kinderboeken illustrator?

Een illustrator komt aan de bak door zijn werk naar verschillende uitgevers te sturen en te hopen dat zij er iets in zien.

Met vriendelijke groet,
Lilian
foreign rights/editor







Interview met Kinderboeken Uitgeverij Querido Kinderboek

Hebben jullie illustratoren in dienst? Zo ja, wat doen zij precies binnen de uitgeverij? Zo nee, zijn dit freelance-illustratoren die jullie inhuren, en waar halen jullie die dan vandaan? 
Alle illustratoren die voor ons werken doen dit op freelance basis. Het is een vaste club waar heel af en toe iemand bij komt of af valt. Per week krijgen we ongeveer 40 manuscripten en portfolio’s binnen. Heel soms vissen we daar een nieuw talent uit, maar dit is slechts echt een keer per jaar of minder. Het is dus lastig om op deze manier als illustrator werk te vinden.

Over welke capaciteiten moet een goede kinderboeken illustrator voldoen?
Toch is het denk ik een kwestie van volhouden en heel goed op de hoogte zijn wat er op de markt speelt, wat is populair en wat niet. Welke uitgever werk uitbrengt dat bij je stijl aansluit. De helft van wat hier binnen komt heeft geen idee wat wij doen.
Hoe kan een auteur of illustrator vast bij jullie uitgeverij komen?
De illustratoren die voor ons werken komen zelf met een voorstel voor een nieuw boek of worden door ons gevraagd een verhaal te illustreren. Dit alles is afhankelijk van het soort illustrator en hoe bekend hij of zij is.
Per jaar hebben we 3 aanbiedingen en hierin verschijnen in totaal per jaar ongeveer 40 boeken. Als wij een boek van een auteur uitgeven is het meestal zo dat de rest van zijn werk ook bij ons uit komt. Soms worden hierover andere afspraken gemaakt.

Welk uitgegeven boek is het grootste succes geworden? En waarom was dat het grootste succes?
De boeken van Schmidt en Oomen zijn het meest succesvol. Waarom is duidelijk denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten