Wendy Panders
- Richting/soort illustrator
Kinderboeken
illustrator. Ook maakt ze illustraties voor volwassenen. Ze is Grafisch
vormgever van (kinder)boeken en ander drukwerk.
- Werkstijl
Ze werkt met
pen, inkt, verf, krijt en de computer.
- Bekendste of mooiste werk
'Roodkapje
was een toffe meid'. Dit kinderboek werd geëxposeerd in het Rijksmuseum in
Amsterdam. De illustraties in dit boeken spraken me erg aan. Ook werd er erg
leuk verteld in het boek en in combinatie met de illustraties. Ze heeft een
niet al te gedetailleerde teken stijl, ze tekent onrealistisch en ze maakt goed
gebruik van kleur en patroon. Deze drie elementen spreken me erg aan.
- Waarom heb ik deze illustrator gekozen?
Ik heb deze
illustrator gekozen, omdat ik een paar maanden geleden in het Rijksmuseum in
Amsterdam was en ik daar werk van haar zag. Er was namelijk een speciale
expositie van de beste kinderboeken illustratoren, waar Wendy Panders dus bij
zat.
Gemma Stekelenburg
- Richting/soort illustrator
Illustrator/vormgeving
voor informatief of educatief drukwerk.
'Het verspreiden van kennis is door
de computer veel makkelijker geworden. Als illustrator, bioloog en liefhebber
van wiskunde en informatica wil ik hier graag aan meewerken, door ingewikkelde
onderwerpen uit te leggen in interactieve animaties, spelletjes te maken voor
kinderen om vaardigheden, zoals taal en rekenen, te oefenen en afbeeldingen te
ontwerpen die teksten verhelderen.
Soms voer ik opdrachten alleen uit.
Dan zorg ik voor de illustraties, de tekst, de vormgeving, het geluid en het
programmeren. Maar ik werk ook graag samen met tekstschrijvers, vormgevers en
programmeurs aan grotere projecten, zoals bijvoorbeeld de website
10voorbiologie, of het lesprogramma over de celdeling, dat ik samen met
studenten en medewerkers van de Wageningen Universiteit maakte.
Naast het computerwerk maak ik nog
steeds met veel plezier illustraties voor boeken, voor tijdschriften, voor
kranten, voor folders en voor andere reclameuitingen.'
aldus Gemma
Stekelenburg.
- Werkstijl
Ze werkt
voornamelijk op de computer.
- Bekendste of mooiste werk
Haar werk
bij de uitgeverij ThiemeMeulenhoff of NijghVersluys. Ze illustreerd hier voor
bekende informatieve boeken, zoals 'BioData'.
- Waarom heb ik deze illustrator gekozen?
Ik zat thuis
in mijn boekenkast te kijken, daar kwam in 'BioData' (een soort van Biologie
Bijbel) tegen. Ik heb zo ontiegelijk vaak in dit boek gekeken tijdens mijn
eindexamens en heb hier helemaal niet op de vele illustraties gelet. Ik keek er
dus nog een keer in en het viel me op dat er veel leuke illustraties in zitten.
Ik was benieuwd naar de illustrator hierachter, wat diegene nog meer voor werk
had. Toen kwam ik uit bij Gemma Stekelenburg.
Interview Gemma Stekelenburg
Waarom heeft u gekozen voor deze
richting (educatieve en informatieve) binnen de illustratie?
Na mijn opleiding aan de Rietveld lerarenopleiding, heb ik biologie gestudeerd. Daarna heb ik mij vooral gericht op uitgevers van schoolboeken en wetenschappelijke boeken. Het is niet eenvoudig werk te vinden als illustrator. Het verschil tussen mij en andere illustratoren en illustrerende biologen is, dat ik twee opleidingen heb. Ik dacht dat ik daar de meeste kansen had. Maar ik vind het leuker om kinderboeken te illustreren. Aan de andere kant geeft het ook wel een goed gevoel als mensen iets van je kunnen leren.
Na mijn opleiding aan de Rietveld lerarenopleiding, heb ik biologie gestudeerd. Daarna heb ik mij vooral gericht op uitgevers van schoolboeken en wetenschappelijke boeken. Het is niet eenvoudig werk te vinden als illustrator. Het verschil tussen mij en andere illustratoren en illustrerende biologen is, dat ik twee opleidingen heb. Ik dacht dat ik daar de meeste kansen had. Maar ik vind het leuker om kinderboeken te illustreren. Aan de andere kant geeft het ook wel een goed gevoel als mensen iets van je kunnen leren.
Mijn vader was al bezig met
computers. Ik heb leren programmeren tijdens mijn biologiestudie. Mijn
man had al heel snel een computer gekocht voor zijn dierenartspraktijk. (Hij
moest zelf de software maken, want die was er nog niet). Ik had een
computer tot mijn beschikking en heb veel kunnen oefenen met tekenprogramma's.
Tijdens een opdracht voor de Wageningenuniversiteit kwam ik in aanraking met
actionscript, de programmeertaal van flash. Ik heb veel tijd besteed aan het leren
programmeren in actionscript. Ik maak
momenteel lesprogramma's voor de basisschool met Flash. Dat vind ik ook erg
leuk om te doen.
Welke illustrator is uw grote voorbeeld? en waarom?
Mijn grote voorbeeld was Rie Cramer. Ik vond haar plaatjes mooi.
Wat is uw werkwijze?
Meestal krijg ik een fotokopie van een illustratie of een foto die door iemand anders gemaakt is.. Daar staan dan wat aanwijzingen bij. Meestal zoek ik nog wat andere illustraties of foto's van hetzelfde onderwerp op internet.
Welke illustrator is uw grote voorbeeld? en waarom?
Mijn grote voorbeeld was Rie Cramer. Ik vond haar plaatjes mooi.
Wat is uw werkwijze?
Meestal krijg ik een fotokopie van een illustratie of een foto die door iemand anders gemaakt is.. Daar staan dan wat aanwijzingen bij. Meestal zoek ik nog wat andere illustraties of foto's van hetzelfde onderwerp op internet.
Daarna teken
ik op een tekentablet ongeveer de juiste vormen in Adobe Illustrator. Vaak
vereenvoudig ik daarna de omtreklijnen, zodat het aantal raakpunten met
raaklijnen niet te groot is. Daarna komt het schuiven, toevoegen en
weghalen van raakpunten en veranderen van raaklijntjes tot de vorm goed genoeg
is. Meestal heb ik een palet met kleurstalen, die ik eerder gebruikt heb voor
dezelfde opdrachtgever. Daar haal ik de kleuren uit. En soms voeg ik een kleur
toe.
Waar moet een goede nieuwe illustrator volgens u aan voldoen?
Een goede illustrator moet goed kunnen tekenen en een goede smaak hebben. Dat is natuurlijk subjectief: als ik het lelijk vind, is het volgens mij geen goede illustratie.
Een illustratie heeft een doel. De tekening moet iets uitleggen of mooi of lollig zijn. Dat doel is belangrijker dan het ontwikkelen van een eigen stijl. Een goede nieuwe illustrator hoeft niet te vernieuwen. Een illustratie is geen wasmiddel. Hij moet vooral aandacht te besteden aan wat hij wil overbrengen met de illustratie.
Gerard Leever
- Richting/soort illustrator
Stiptekenaar.
- Werkstijl
Hij werkt
voornamelijk met de potlood, verf en de computer.
- Bekendste of mooiste werk
Hij heeft
meerdere bekende werken zoals de strips Suus & Sas, Oktoknopie, Junior
Reporter en Felix Flux. Oktoknopie vind ik persoonlijk zijn mooiste werk, omdat
deze jeugdsentimenten naar boven brengt!
- Waarom heb ik deze illustrator gekozen?
Ik heb deze
illustrator/striptekenaar gekozen, omdat ik vroeger zijn strips altijd las en
ik deze altijd geweldig vond! In de Taptoe stond zijn strip 'Oktoknopie'. Ik
las deze strips altijd met veel plezier!
Interview Uitgeverij
Kluitman Alkmaar B.V.
Beste Julia,
Beste Julia,
Bedankt
voor je mailtje. Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.
Hoe
is jullie uitgeverij ontstaan?
Wij zijn in 1864 begonnen als drukkerij, waaruit de uitgeverij onstaan is. (zie website)
Wij zijn in 1864 begonnen als drukkerij, waaruit de uitgeverij onstaan is. (zie website)
Hoeveel boeken geven jullie per jaar uit?
Op het moment geven wij ongeveer 55 boeken per jaar uit.
Welk uitgegeven boek is het grootste succes geworden?
En waarom was dat het grootste succes?
Wij zijn bekend door onze series. De meest succesvolle series zijn De Kameleon en de Kippenvelserie. De Kameleon is typisch Nederlands en de hoofdpersonen beleven avonturen die elke jongen zou kunnen meemaken. En de kippenvelserie was een van de eerste spannende series met een twist voor kinderen.
Wij zijn bekend door onze series. De meest succesvolle series zijn De Kameleon en de Kippenvelserie. De Kameleon is typisch Nederlands en de hoofdpersonen beleven avonturen die elke jongen zou kunnen meemaken. En de kippenvelserie was een van de eerste spannende series met een twist voor kinderen.
Welk personeel hebben jullie in dienst?
Wij hebben redacteuren, marketing, productie, administratief en magazijnmensen in dienst
Wij hebben redacteuren, marketing, productie, administratief en magazijnmensen in dienst
Hebben jullie illustratoren in dienst? Zo nee, zijn dit freelance-illustratoren die jullie inhuren, en waar halen jullie die dan vandaan?
Er zijn geen illustratoren in dienst. Zij werken free lance voor ons. Veel illustratoren hebben een eigen site en sturen die ter inzage naar ons toe. Als wij een nieuwe illustrator zoeken gaan we kijken welke illustrator het meest geschikt is voor het boek dat we willen uitgeven.
Hoe kan een auteur vast bij jullie uitgeverij komen?
Auteurs zijn ook niet in vaste dienst. Zij kunnen als ze dat willen bij verschillende uitgeverijen publiceren. Harmen van Straaten is een voorbeeld van illustrator/auteur.
Een
auteur stuurt zijn manuscript naar de uitgeverij en als dat goed genoeg is,
kunnen wij dat uitgeven.
Over welke capaciteiten moet een goede kinderboeken illustrator voldoen?
Wij willen graag illustratoren van wie het werk kinderen aanspreekt en daar selecteren wij op.
Hoe kom ik het beste aan een baan als kinderboeken illustrator?
Een illustrator komt aan de bak door zijn werk naar verschillende uitgevers te sturen en te hopen dat zij er iets in zien.
Met
vriendelijke groet,
Lilian
foreign
rights/editor
Interview met Kinderboeken
Uitgeverij Querido Kinderboek
Hebben jullie illustratoren in
dienst? Zo ja, wat doen zij precies binnen de uitgeverij? Zo nee, zijn dit
freelance-illustratoren die jullie inhuren, en waar halen jullie die dan
vandaan?
Alle
illustratoren die voor ons werken doen dit op freelance basis. Het is een vaste
club waar heel af en toe iemand bij komt of af valt. Per week krijgen we
ongeveer 40 manuscripten en portfolio’s binnen. Heel soms vissen we daar een
nieuw talent uit, maar dit is slechts echt een keer per jaar of minder. Het is
dus lastig om op deze manier als illustrator werk te vinden.
Over welke capaciteiten moet een goede kinderboeken illustrator voldoen?
Toch is het
denk ik een kwestie van volhouden en heel goed op de hoogte zijn wat er op de
markt speelt, wat is populair en wat niet. Welke uitgever werk uitbrengt dat
bij je stijl aansluit. De helft van wat hier binnen komt heeft geen idee wat
wij doen.
Hoe kan een
auteur of illustrator vast bij jullie uitgeverij komen?
De
illustratoren die voor ons werken komen zelf met een voorstel voor een nieuw
boek of worden door ons gevraagd een verhaal te illustreren. Dit alles is
afhankelijk van het soort illustrator en hoe bekend hij of zij is.
Per jaar
hebben we 3 aanbiedingen en hierin verschijnen in totaal per jaar ongeveer 40
boeken. Als wij een boek van een auteur uitgeven is het meestal zo dat de rest
van zijn werk ook bij ons uit komt. Soms worden hierover andere afspraken
gemaakt.
Welk uitgegeven boek is het grootste succes geworden? En waarom was dat het grootste succes?
De boeken
van Schmidt en Oomen zijn het meest succesvol. Waarom is duidelijk denk ik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten